Coaching

Általában egy 10 alkalmas beszélgetés sorozatban el tudunk jutni a megoldáshoz

Mi is az a coaching, mit kell róla tudni?

A coaching egy támogató beszélgetéssorozat, aminek hatására az ügyfél a saját erőforrásaira hagyatkozva küzd meg, lép túl, haladja meg önmagát és az elakadásait az életében.

 

Legyen ez egy komplex helyzet a munkahelyén, a magánéletében vagy a kettő egymásra ható összefüggésében. A munkahelyi problémáknak is van magánéleti beágyazódása, és a magánéletinek is lesz munkavállalói oldali vetülete is jó eséllyel.

 

Beszéljen helyettem ez az ábra, ami szerintem remekül szemlélteti magát a coaching folyamatot:

Mindig is segítő szerepkörben tevékenykedtem

Azért vágtam bele a coachingba, mert munkavállalói pályafutásom során mindig valamilyen segítő szerepkörben tevékenykedtem, ez motivált, másokat támogatni az útjukon. Lehámozni a rétegeket és megtalálni a szupererőt és azt kamatoztatni.

Volt, hogy az állami szféra területén egy Munkaügyi kirendeltségen segítettem az ügyfelek elhelyezkedését, munkába állását álláskeresési technikák átadásával/oktatásával, mentorálással. 

Amikor a versenyszférában dolgoztam fejvadászként, észrevettem, hogy a beválási hatékonyság jóval magasabb, ha az interjúban hagyok terek annak, hogy a  jelöltek elmondják az erősségeiket,  a hosszabb távú elképzeléseiket, karrierutat, amit látnak maguk előtt. Így nagyobb rálátásom lett, hogy ebbe hogy illik az általam felkínált pozíció, ha illik egyáltalán.

A valós igényeket, vágyakat kutatom, nem adom alább

Mielőtt ezt megtettem volna sokszor előfordult, hogy az utolsó pillanatban visszautasították az általam kiküldött offereket és nem igazán értettem miért, vagy pár hetet ledolgoztak a munkakörben és időnként mesés fizetés, number one munkakörülmények között is elhagyták a cégeket. Mi volt az oka? Valójában nem erre vágytak, hiába lett volna ez másnak az álom meló.

Rendkívül fontos, hogy megismerjük a jelöltet, az embert, bármilyen folyamatról is legyen szó, hiszen amúgy csak sablon megoldásokat tudunk adni, vagy olyat, ami nem biztos, hogy passzol a személyiségéhez, nem biztos, hogy motiválni fogja a mindennapokban. Meg kell találnunk a mélybe leásva a valós igényeiket, vágyaikat. Nincs ugyanolyan ember, nincs ugyanolyan munkavállaló. A legtöbben általánosítanak, pedig pont az egyediség a legfontosabb.

Általában egy 10 alkalmas beszélgetés sorozatban el tudunk jutni a megoldáshoz

A folyamat egy nulladik (ingyenes) beszélgetéssel indul, ahol feltárjuk az ügyfél valódi problémáját és egy célt állítunk, amit a folyamat végére el fogunk érni közösen.

Az ötödik ülés végén felülvizsgáljuk, hogyan haladunk, érdemes-e változtatni a kitűzött célon, valóban az-e a valódi elakadása az ügyfélnek, amit a 0. ülésen megfogalmaztunk. Amennyiben nem, újrahangoljuk a célt és megyünk tovább.

Smart célokat állítunk

Sokan csak a levegőbe lövöldöznek, ugye nem kell elmondanom, hogy a random lövöldözésből igen ritkán van célelérés. Én mindig Smart célokat állítok az ügyfelemmel. Így transzparens, jól átlátható, követhető, specifikus, elérhető,  fontos, időhöz kötött és nem utolsó sorban mérhető céljaink lesznek. 

S

Specifikus (Specific):

Pontosan meghatározzuk milyen eredményt várunk el.

M

Mérhető (Measurable):

Meghatározzuk, ami alapján mérni tudjuk sikerült-e a cél elérése, megvalósult-e a terv.

A

Elérhető (Achievable):

A cél legyen kihívás, legyen motiváló, de egyben elérhető is. Megtervezzük milyen kisebb lépésekkel jutunk el a végcélig.

R

Fontos (Relevant):

Olyan célt kell választani, ami valóban fontos, ami illeszkedik a hosszú távú terveinkhez is.

T

Időhöz kötött (Timed):

Kitűzzük a tervünk megvalósításának pontos időpontját, a fontosabb mérföldköveket.

A Smart célok biztosítják, hogy ne vegyük le a szemünk a kitűzött célról. Mellette azt is, hogy ez valóban Téged szolgáljon, ne csak egy mondvacsinált cél legyen, amire amúgy nem is vágysz igazán. Olyan célt állítunk, ami motivál, ami inspirál. Amiért ugyan bele kell adnod apait-anyait, de el tudod érni. 

„Semmi sem tökéletes, még a probléma sem.”

A “brief coaching” a megszokott módszerekkel ellentétben gyökeresen új szemléletet kínál

Régebben a Mindfulness irányzat foglalkoztatott, ami a világunkban a lelassításra, a jelenre koncentrálásra fokuszál az egyre felgyorsuló világban, az utóbbi időben pedig ez a megoldásközpontú eszköz vonz leginkább.

A brief coaching egy nagyon intenzív, kifejezetten a megoldásra fókuszáló módszer.

A megszokott coaching módszerekkel ellentétben gyökeresen új szemléletet kínál, amennyiben a folyamat egy vagy két ülés alatt ér el érdemi változást, a későbbiek során is alkalmazható eredményt.

A probléma helyett a célokra fókuszálnuk, azok elérésének hatásaira

Arra az elvre épül, hogy „Semmi sem tökéletes, még a probléma sem.” A probléma feltárása és mélységi elemzése helyett a célokkal foglalkozunk, arra helyezzük a hangsúlyt, hogy milyen pozitív változást fog hozni a cél elérése, mi fog másként történni, mi lesz ennek a haszna az ügyfél, illetve az egész rendszer szempontjából.

A pozitív tulajdonságokra, a meglévő erőforrásokra és ezek gyakorlati használatának megerősítésére, konkrét alkalmazására irányítjuk a figyelmet

A folyamat során olyan élményeket, eseményeket keresünk, ahol az ügyfélnek sikerült már hasonló nehézségeket megoldania. Feltárjuk az ezek mögött meghúzódó erőforrásokat, azokat erősítjük meg, és az új probléma megoldásának szolgálatába állítjuk. A módszer valódi ereje abban áll, hogy az ügyfél figyelme a coach segítségével a pozitív tulajdonságokra, a meglévő erőforrásokra és ezek gyakorlati használatának megerősítésére, konkrét alkalmazására irányul.

Azt tárjuk fel, hogy mi az, ami már megvan, és milyen további lépések elérhetőek ezek alapján

A megoldásra fókuszálás, a megoldási módok minél részletesebb föltárása további megoldási lehetőségek mozgósítását fogja maga után vonni. Tehát ahelyett, hogy azt tekintenénk át, hogy mi nem áll az ügyfél rendelkezésére a megoldás eléréséhez, azt tárjuk fel, hogy mi az, ami már megvan, és milyen további lépések elérhetőek ezek alapján. 

Fontos az is, hogy amit vágyott célként meg tudunk fogalmazni, részletes és szemléletes képként körül tudunk járni, ott már valójában rendelkezésre állnak a megoldás lépései is, és ez az ügyfél egyik legnagyobb erőforrása is.

Az ügyfél rengeteg időt spórol meg magának a Coaching folyamatban való részvétellel

Az ügyfélnek abban áll a haszna, hogy jóval hamarabb megszületnek azok a felismerések, amik egyébként önmagában hosszú évek elteltével állnak össze önreflexió segítségével, hogy mi lett volna a helyes döntés a munkahelyén, a magánéletében egy adott ponton. Segítek a fókuszváltásban, egy más perspektívából a döntési helyzetre ránézni az összes lehetséges kimenetelt átvéve, ezáltal egy minimum kielégítő szintű döntést hozni.

Rengeteg időt spórol meg magának a Coaching folyamatban való részvétellel, és az elakadási időtartamát jelentősen lerövidítheti. 

Mi történik, ha magától dönt az ember?

Dönt-e egyáltalán?

Maguktól akkor döntenek az emberek jól, ha megfelelő mennyiségű és minőségű információval vannak ellátva. A másik gyakori eset, ha a szenvedés/nyomás már akkora mértékű, hogy elviszi őket végül egy döntéshez, viszont ez a kényszerhelyzet  általában már nem a legjobb döntést eredményezi.

Miért én vagyok a legjobb választás számodra?

A szolgáltatásaimban részletezett pontokban mind személyes élményekkel, munkatapasztalatokkal rendelkezem, nem a levegőbe beszélek. 

Munkavállalóként ismerem az állami szféra gyakorlatát, a versenyszférában voltam magyar tulajdonú kkv- kötelékében, nemzetközi nagyvállalatoknál (Randstad Honeywell, Hőtechnikai Kft), magyar tulajdonú multinacionális szerveződésű vállalatnál (Prohumán Kft.) egyaránt. 

Bátran kijelenthetem, hogy ismerem ezekben a szervezetekben a szervezeti kultúrát, a folyamatokat, döntési mechanizmusokat, a csoportdinamikát, a történések mögött meghúzódó érdekeket.

Kanadában, Németországban és Ausztriában is gyűjtöttem munkatapasztalatokat, mindhárom országban saját magamnak találtam meg a munkalehetőségeket. Egyedül Kanadába jutottam el közvetítő segítségével, mivel oda másképp nem volt lehetőség menni.

Ausztriában 3 szezont dolgoztam, egyet Salzburg tartományban, kettőt Tirolban. Ismerem a munkáltatói elvárásokat és attitűdöt az osztrák piacon is. 

Fel tudlak vértezni a kellő ismeretanyaggal, ami a sikeres elhelyezkedéshez és a munka hosszabb távú megtartásához szükséges, akár belföldről, akár külföldről legyen szó.